In groep 1-2 werken de kleuters in het spel en in het thema aan de rekendoelen voor groep 1 en 2. Tellen, hoeveelheden, begrippen als groot-klein, dikker-dunner, vandaag-morgen komen aan de orde. Zo is er een doorgaande lijn naar groep 3.
Vanaf groep 3 werken voor rekenen met een methode: Pluspunt. Zo weten we goed, dat we niets overslaan en dat de kinderen alle rekenstrategieën netjes opgebouwd aangeboden krijgen. Kinderen maken af en toe toetsen, waardoor we handelingsgericht kunnen werken: we zien meteen wat ze wel en nog niet kunnen en passen ons handelen daarop aan. Er is veel aandacht voor automatiseren door dagelijks ruim 10 minuten te werken op Rekensprint; digitale software waarmee kinderen goed kunnen oefenen. Ook de aanvulling op de rekenmethode met de spellen van “Met Sprongen Vooruit” helpt kinderen om diverse rekenstrategieën op een leuke speelse manier zich eigen te maken.
In de thema's proberen we ook veel rekenactiviteiten te integreren. Zo worden rekensommen naar een context vertaald en begrijpen kinderen beter, waarom ze sommige rekenstrategieën moeten leren.
Het rekenen in de klas vindt in principe plaats op drie niveaus. De basisgroep krijgt een instructie van de leerkracht en kan daarna zelfstandig verder met de verwerking, een aantal kinderen krijgt nog een keer de instructie en kan dan ook verder en een groep kinderen gaat snel en compact door de lesstof heen en krijgt aanvullende, meer uitdagende rekenstof (Reken XL) Zo kunnen we ieder kind op zijn eigen niveau bedienen.
De rekencoördinator ondersteunt de leerkrachten met adviezen en lesbezoeken. Zij zorgt ervoor dat alle afspraken op rekengebied worden uitgevoerd.