Op de BOE worden kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op verschillende manieren begeleid: door in de klas te differentiëren, door extra ondersteuning in kleinere groepjes buiten de klas tot aan individuele begeleiding wanneer dit echt nodig is.
Soms heeft een kind tijdelijk wat intensievere ondersteuning nodig. Soms is er achterstand op een bepaald leergebied, soms is er een probleem met werkhouding of taakopvatting. Meestal kan de leerkracht dit in de eigen klas begeleiden. Terwijl andere kinderen zelfstandig werken, heeft de leerkracht tijd om met dat kind of met een klein groepje verlengde instructie te geven.
Ook is het mogelijk dat een klein groepje buiten de klas wordt begeleid. Wanneer kinderen meer rust en tijd nodig hebben, proberen we dat te organiseren met onze ondersteuners passend onderwijs.
Wanneer er sprake is van speciale onderwijsbehoeften bij een leerling en voor langere tijd, gaan wij samen met ouders bekijken welke hulp passend is. Wanneer er meer nodig is, kan dit gerealiseerd worden in de vorm van een arrangement. De arrangementen worden uitgevoerd door de ondersteuners passend onderwijs. Zij begeleiden leerlingen individueel of in een klein groepje. Voorbeelden hiervan zijn: leren leren, coaching op gedrag en cognitieve ondersteuning voor één of meerdere vakken. Andere voorbeelden van arrangementen zijn:
Kinderen met cognitief talent, die niet genoeg hebben aan het aanbod in de klas, worden op onze eigen school ondersteund in het 'Denklab'. Daar bieden we een passend aanbod gericht op cognitieve talentontwikkeling. Kinderen van groep 3-8 krijgen 1x per week anderhalf tot twee uur les met ‘peers’ in het 'Denklab'.
Ook kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen 1x per week een passend aanbod in kleine groepjes.
Voor kinderen die zich juist beter ontwikkelen door veel meer met hun handen bezig te zijn, is er de ‘Klusklas’. In de ‘Klusklas’ werken leerlingen van groep 7 en 8 anderhalf uur per week aan verschillende projecten. Denk aan koken, naaien, timmeren, solderen, 3D printen, enz. Een deelname aan de ‘Klusklas’ kent verschillende doelen: van leerdoelen tot aan het werken aan sociale vaardigheden. Voor iedere leerling worden, in samenspraak met de groepsleerkracht(en), persoonlijke doelen opgesteld. Er is ruimte om op een praktische manier spelend en onderzoekend te leren. Omdat de ‘Klusklas’ uit maximaal 6 kinderen bestaat, is er veel ruimte voor één op één begeleiding. Door de kleine groep ontstaat er snel een goede en betrouwbare samenwerking.
Deelname aan de ‘Klusklas’ hoeft niet het gehele schooljaar te zijn. Als een doel behaald is, kan er ook ruimte gemaakt worden voor een andere leerling uit dezelfde jaargroep.
In de ‘Kleine Klas’ worden kinderen die in de eigen klas stress ervaren door te veel prikkels (intern en extern) en die een andere manier van informatie verwerken hebben 2 momenten per week begeleid. In ‘De Kleine Klas' proberen we de prikkels te verminderen. Er is ruimte om te leren wat je nodig hebt als je overprikkeling ervaart. We proberen de kinderen vaardigheden mee te geven om zich binnen ons onderwijs verder te kunnen ontwikkelen.
Naast tijd om te werken aan rekenen en lezen is er ruimte voor oefenen van sociale vaardigheden door middel van spel.