Ouders kunnen zich zorgen maken of ontevreden zijn. Onze school wil recht doen aan die signalen én wij willen er ook van leren. Dat betekent dat wij goed willen luisteren naar wat ouders dwars zit om vervolgens oplossingsgericht te zijn.
De route voor ouders die niet tevreden zijn met keuzes van school of zich zorgen maken:
Op iedere school die valt onder de Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel zijn één of twee interne contactpersonen aangesteld bij wie alle betrokkenen van de school (leerlingen, ouders, personeel, vrijwilligers) terecht kunnen met vragen c.q. klachten van welke aard dan ook. Iedereen kan zich wenden tot de interne contactpersonen als men, om bepaalde redenen, niet met een klacht naar de directie kan gaan. De interne vertrouwenspersoon is niet degene die een eventuele vraag, zorg of klacht in behandeling neemt, maar hij/zij zoekt samen met de melder een weg om de problematiek bespreekbaar te maken.
Op onze school zijn drie vertrouwenspersonen actief. Dit zijn Fleur Spijkers, Paulien Vos en Jort van Beek. Dus als u niet bij de leerkracht of directeur terecht kunt, dan kunt u contact opnemen met de interne vertrouwenspersonen, voordat u de klachtenprocedure ingaat.
Ouders kunnen te allen tijde contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel beschikt over een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon:
De heer Aaron Kalf, akalf@hetabc.nl
Als het overleg met de schooldirecteur voor ouders niet heeft geleid tot een bevredigend resultaat, of als bemiddeling/mediation niet het gewenste effect heeft gehad, kunnen ouders een klacht indienen bij het schoolbestuur. Dit kan tot uiterlijk 4 weken vóór het eind van het schooljaar waarop de klacht betrekking heeft. Wanneer een klacht later wordt ontvangen zal deze bij de start van het nieuwe schooljaar in behandeling worden genomen.
De volledige klachtenregeling is als download beschikbaar onderaan deze pagina. Op hoofdlijnen ziet de procedure er als volgt uit: De rol van het bestuur is om de klacht zorgvuldig te onderzoeken. Het bestuur zal zich bij de afhandeling van een klacht uitsluitend richten op de handelwijze van de school. De toets zal zijn of de school zorgvuldig, integer, correct en volgens de wettelijke verplichtingen heeft gehandeld. Het bestuur maakt geen inhoudelijke afwegingen over onderwijskundige of organisatorische aspecten van de schoolorganisatie. Als een ouder zich bijvoorbeeld beklaagt over het gegeven basisschooladvies, zal het bestuur uitsluitend toetsen of het basisschooladvies zorgvuldig tot stand is gekomen. Het bestuur kan niet oordelen over het basisschooladvies zelf. Hetzelfde geldt voor de groepsindeling en de bemensing van de klassen bijvoorbeeld.
De klachtenregeling bestaat uit de volgende stappen:
Als u zich niet kunt vinden in de reactie van het college van bestuur, bestaat de mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC), waarbij ons schoolbestuur is aangesloten. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur over eventueel te nemen maatregelen. Het reglement van de Landelijke Klachtencommissie is in te zien op de website www.onderwijsgeschillen.nl
Landelijke Klachten Commissie (LKC)
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: 030-2809590
Email: info@onderwijsgeschillen.nl