Klachten

Ouders kunnen zich zorgen maken of ontevreden zijn. Onze school wil recht doen aan die signalen én wij willen er ook van leren. Dat betekent dat wij goed willen luisteren naar wat ouders dwars zit om vervolgens oplossingsgericht te zijn. 

De route voor ouders die niet tevreden zijn met keuzes van school of zich zorgen maken:

  1. Klachten of zorgen betreffende uw eigen kind bespreekt u altijd eerst met de groepsleerkracht. 
  2. Als dit niet tot een oplossing leidt, kunt u het probleem voorleggen aan de directeur. 
  3. Klachten of zorgen over het beleid van de school kunnen ouders direct bespreken met de directeur. 
  4. Als het gesprek met de directeur niet naar tevredenheid is geweest, kunnen ouders hun klacht of zorg bespreken met de interne contactpersoon.
  5. Tot slot kunnen ouders een officiële klacht indienen.
Interne contactpersoon

Op iedere school die valt onder de Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel zijn één of twee interne contactpersonen aangesteld bij wie alle betrokkenen van de school (leerlingen, ouders, personeel, vrijwilligers) terecht kunnen met vragen c.q. klachten van welke aard dan ook. Iedereen kan zich wenden tot de interne contactpersonen als men, om bepaalde redenen, niet met een klacht naar de directie kan gaan. De interne vertrouwenspersoon is niet degene die een eventuele vraag, zorg of klacht in behandeling neemt, maar hij/zij zoekt samen met de melder een weg om de problematiek bespreekbaar te maken.

Op onze school zijn drie vertrouwenspersonen actief. Dit zijn Fleur Spijkers, Paulien Vos en Jort van Beek. Dus als u niet bij de leerkracht of directeur terecht kunt, dan kunt u contact opnemen met de interne vertrouwenspersonen, voordat u de klachtenprocedure ingaat.

f.spijkers@boe-amsterdam.nl

p.vos@boe-amsterdam.nl 

j.vanbeek@boe-amsterdam.nl

Externe vertrouwenspersoon

Ouders kunnen te allen tijde contact opnemen met de externe vertrouwenspersoon. De Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel beschikt over een onafhankelijke, externe vertrouwenspersoon:

De heer Aaron Kalf, akalf@hetabc.nl

Indienen van een officiële klacht

Als het overleg met de schooldirecteur voor ouders niet heeft geleid tot een bevredigend resultaat, of als bemiddeling/mediation niet het gewenste effect heeft gehad, kunnen ouders een klacht indienen bij het schoolbestuur. Dit kan tot uiterlijk 4 weken vóór het eind van het schooljaar waarop de klacht betrekking heeft. Wanneer een klacht later wordt ontvangen zal deze bij de start van het nieuwe schooljaar in behandeling worden genomen.

De volledige klachtenregeling is als download beschikbaar onderaan deze pagina. Op hoofdlijnen ziet de procedure er als volgt uit: De rol van het bestuur is om de klacht zorgvuldig te onderzoeken. Het bestuur zal zich bij de afhandeling van een klacht uitsluitend richten op de handelwijze van de school. De toets zal zijn of de school zorgvuldig, integer, correct en volgens de wettelijke verplichtingen heeft gehandeld. Het bestuur maakt geen inhoudelijke afwegingen over onderwijskundige of organisatorische aspecten van de schoolorganisatie. Als een ouder zich bijvoorbeeld beklaagt over het gegeven basisschooladvies, zal het bestuur uitsluitend toetsen of het basisschooladvies zorgvuldig tot stand is gekomen. Het bestuur kan niet oordelen over het basisschooladvies zelf. Hetzelfde geldt voor de groepsindeling en de bemensing van de klassen bijvoorbeeld.

De klachtenregeling bestaat uit de volgende stappen:

  1. U kunt een mail sturen naar info@ooada.nl. U kunt ook een brief sturen met daarin uw klacht naar: Stichting Openbaar Onderwijs aan de Amstel, Postbus 51356, 1007 EJ Amsterdam, t.a.v. het college van bestuur en o.v.v "klacht".

  2. U ontvangt een ontvangstbevestiging.

  3. Het bestuur bepaalt of de klacht ontvankelijk is. Alleen ontvankelijke klachten worden door het bestuur in behandeling genomen. Van een niet-ontvankelijke klacht is sprake als:

    a. de klacht nog niet is besproken met de schooldirecteur. De beleidsmedewerker van de stichting gaat dit na zonder in te gaan op de inhoud van de klacht. Als de klacht nog niet met de schooldirecteur is besproken wordt de ouder terug verwezen naar de schooldirecteur.

    b. de leerling op het moment van dagtekening niet meer ingeschreven is op de school waarop de klacht betrekking heeft. Wel is het mogelijk om schriftelijke zienswijze op het handelen van de school te sturen naar het bestuur. Deze zienswijze zal met de school besproken worden;

    c. de klacht betrekking heeft op het gedrag van een andere ouder of ouders of personen die niet deel uitmaken van het schoolteam of vrijwilligerswerk verrichten voor de school. Dergelijke situaties vallen onder de verantwoordelijkheid van ouders zelf. Bij ernstige situaties kan de ouder al dan niet met een aangifte contact opnemen met de politie;

    d. de klacht betrekking heeft op het gedrag van een kind dat niet is ingeschreven op de school waar het kind van de ouder is ingeschreven;

  4. U ontvangt een e-mail waarin staat of de klacht ontvankelijk of niet-ontvankelijk is. Als uw klacht ontvankelijk wordt verklaard, wordt in dezelfde mail kenbaar gemaakt dat de beleidsmedewerker van het bestuur de klacht gaat onderzoeken.

  5. Als een mondelinge toelichting op de klacht nodig is, wordt u daarvoor benaderd. Mocht u zelf een mondelinge toelichting willen geven, dan kunt u dat kenbaar maken. We gaan er vanuit dat we slechts één van de ouders met ouderlijk gezag kunnen bellen voor een toelichting. Mochten beide ouders een toelichting willen geven, omdat beide ouders niet dezelfde zienswijze hebben, dan moet dat kenbaar gemaakt worden.

  6. Op basis van de klacht en eventueel een mondelinge toelichting, gaat de beleidsmedewerker in gesprek met de schooldirecteur en eventueel andere betrokkenen van school.

  7. De beleidsmedewerker koppelt vervolgens uw klacht en de reactie van school terug met het college van bestuur.

  8. Het college van bestuur formuleert een schriftelijke reactie op de klacht. Deze reactie wordt naar u gemaild en via de post verstuurd.

Als u zich niet kunt vinden in de reactie van het college van bestuur, bestaat de mogelijkheid uw klacht voor te leggen aan de Landelijke Klachtencommissie (LKC), waarbij ons schoolbestuur is aangesloten. De klachtencommissie onderzoekt de klacht en adviseert het bestuur over eventueel te nemen maatregelen. Het reglement van de Landelijke Klachtencommissie is in te zien op de website www.onderwijsgeschillen.nl

Landelijke Klachten Commissie (LKC)
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: 030-2809590          

Email: info@onderwijsgeschillen.nl