DenkLab

Op onze school is er ook voor kinderen die een uitgesproken cognitief talent hebben extra ondersteuning. Het gaat dan om kinderen die: 

  • een snel denkvermogen hebben
  • complex kunnen denken
  • creativiteit hebben in denken
  • hypergevoelig zijn op zintuiglijk vlak
  • hypergevoeligheid zijn op sociaal-emotioneel vlak
  • grote cognitieve, creatieve en sensitieve alertheid hebben.

Uit onderzoek is gebleken dat deze kenmerken nog meer tot ontwikkeling komen door er ruimte en ondersteuning aan te geven. Die ruimte zit natuurlijk in ons thematisch onderwijs, maar ook door kinderen versneld door de stof te laten gaan, zodat er tijd voor verrijking ontstaat. En voor een aantal kinderen hebben wij een arrangement, gefinancierd met een budget voor passend onderwijs: ‘het DenkLab’.

Leerlingen met een cognitief talent vallen vaak op in de klas. De leerkracht ziet het bijvoorbeeld aan de resultaten, of aan de denksprongen die een kind maakt, of aan de vragen die het kind stelt of de interesses die het kind laat zien.

Als wij denken dat een kind gebaat is bij extra ondersteuning op het gebied van cognitief talent, dan lichten wij de ouders in, hebben we een gesprek met de intern begeleider en de specialist begaafdheid (Jean Himpers of Mitchel Demmers). De leerkracht vult een CT Quickscan in en bespreekt dit met de ouders, IB en DenkLab leerkrachten. Dit is vaak aan het eind van het schooljaar, zodat we aan het begin van het nieuwe schooljaar kinderen een plekje kunnen geven in het DenkLab. Het DenkLab heeft een beperkt aantal plaatsen, dus we maken altijd een zorgvuldige afweging. Gelukkig kunnen veel kinderen met cognitief talent ook in de klas de ondersteuning krijgen middels het compacten van methodestof en thematische verrijkingsopdrachten.

Lees meer over leerlingen met cognitief talent op de website van SLO.