Ons onderwijs

Op de BOE kiezen wij bewust voor het werken vanuit het Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO).

Wij willen onze leerlingen een veilige omgeving bieden waarin zij zich kunnen ontwikkelen tot jonge mensen met zelfvertrouwen, initiatief, een nieuwsgierige houding en optimisme. In het OGO staat een veilig pedagogisch klimaat aan de basis. Van daaruit kunnen kinderen zich ontwikkelen en leren leren.

Wat is OGO?

OGO is de afkorting van OntwikkelingsGericht Onderwijs en is gebaseerd op de sociaal-constructivistische leertheorie van Lev Vygotski (1896-1934). Een kenmerk daarvan is dat kennis en begrip ontstaat door interactie en taalgebruik. Kinderen leren het beste in een realistische omgeving, een omgeving die zij kennen en herkennen. Daarom werkt een OGOschool altijd met thema’s: sociaal-culturele praktijken waarin de echte wereld wordt nagebootst en waarin zij de handelingen en vaardigheden leren die nodig zijn om in die omgeving te functioneren. Daarvoor moet je ook goed kunnen lezen, schrijven en rekenen. Maar ook communiceren, samenwerken, kritisch nadenken, initiatief nemen zijn belangrijk.

Bij OGO is het van belang dat kinderen uitstijgen boven hun huidige niveau, naar de zone van naaste ontwikkeling. De leerkracht speelt hierbij een cruciale rol. Hij/zij doet voor, doet mee en biedt lesstof aan die de kinderen een stap verder brengt in hun ontwikkeling.

Binnen OGO staat samenwerkend, spelend en onderzoekend leren centraal. Het onderwijs draagt bij aan de brede ontwikkeling van de kinderen. Ze ontdekken samen met anderen de wereld om hen heen en welke rol ze in de maatschappij kunnen vervullen.

Thema’s

BOE Basisschool Oostelijke Eilanden Amsterdam

Intern begeleider

Thema’s

Van schoolvakantie tot schoolvakantie wordt er in de groepen gewerkt rondom een thema, waarin de ‘echte wereld’ centraal staat. Te denken valt aan: ‘Wij maken een krant’, ‘Wij gaan kamperen’, ‘Kom in ons restaurant’ en nog veel meer. In deze thema’s werken de kinderen aan doelen, waarbij de activiteiten een doorgaande leerlijn vormen vanaf groep 1 tot en met 8. Zo bouwen de kinderen aan kennis en vaardigheden. De vakgebieden aardrijkskunde, geschiedenis, wereldoriëntatie, natuur, (nieuwe) technologie en kunst worden geïntegreerd in de thema’s. Het leren van de kinderen staat in een thema op alle gebieden met elkaar in verbinding. Daarom zijn ze gemotiveerd om te lezen over het onderwerp, een rekenstrategie toe te passen, een rol te spelen en daarbij de goede woorden te gebruiken, te onderzoeken en conclusies te trekken en in presentaties hun kennis te delen.

Dit vinden wij belangrijk

  1. Betekenisvol: binnen de thema’s zijn onze activiteiten zinvol, hebben inhoud en betekenis voor de leerlingen
  2. Brede ontwikkeling: de leerlingen zijn onderzoekend en nieuwsgierig, allerlei vakgebieden worden behandeld
  3. Betrokkenheid: de leerling kiest zelf een onderwerp dat vanuit verschillende kanten wordt benaderd, onderzocht en verwerkt
  4. Bemiddelende leerkracht: de leerkracht doet voorstellen om het gekozen onderwerp verder uit te diepen, zodat dit aansluit bij de interesse van het kind